donderdag 31 mei 2012

Drama les

In periode 3/4 heb ik een drama les gegeven.

Hieronder vind u het lesvoorbereidings formulier en de lesbegeleiding van mijn stagebegeleidster.



Lesvoorbereiding

Naam
Sander Schouten
Groep
5
Stagebegeleider/
coach
Manon Klink
Stageschool
Margrietschool
Groep

Mentor

Activiteit
Drama; tableaus
Datum
19-04-2012

Leerpunten student
1.    Orde
2.    Voorbereiding
3.    Pedagogische veiligheid

Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie
Beschrijf wat de leerlingen al weten, of ze er wel eens mee te maken hebben, welke leerlingen problemen hebben met dit onderwerp of met de werkvorm, …
-de leerlingen hebben geen ervaring met een tableauspel, volgens de Nooij, 2007, p 108 zijn daarom tableaus geschikt.

Doelstellingen
Wat moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben?
Formuleer doelen die concreet, meetbaar, zichtbaar, haalbaar zijn.
-de leerlingen kennis laten maken en de kenmerken leren van het tableausspel
Evaluatie
Benoem van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald.
-tijdens de evaluatie zal ik aan de leerlingen vragen wat de kenmerken zijn van het tableauspel

Werkwijze en middelen (waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen
Wat doe jij?
Hoe wordt de leertijd gebruikt:
leerkrachtgestuurd F leerlinggestuurd

-ik zal de leerlingen foto’s laten zien van tableaus


-de leerlingen doen allemaal mee en spelen dus met zijn allen een tableau

-ik gebruik het smartbord om de tableaus op uit te beelden


-de leerlingen gebruiken geen leermiddelen
Leeractiviteiten
Wat doen de leerlingen?
Instructie-middelen
Welke middelen gebruik jij?
Leermiddelen
Welke middelen gebruiken de leerlingen?

Organisatie (Aan welke praktische zaken moet je denken bij de uitvoering; maak eventueel een schets van de ruimte)
Vooraf
Wat moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken?
-vooraf moet ik de tableaus al klaar hebben staan


-tijdens de les moeten de stoelen en tafels aan de kant worden geschoven zodat we een “podium” hebben waarop de leerlingen alles kunnen uitbeelden


-na afloop zetten we eerst alle stoelen en tafels terug en daarna evalueren we de les.

Tijdens
Moet de organisatie aangepast worden? Waar leggen de leerlingen hun product?
Na afloop
Bereid een rustige lesovergang voor. Wie ruimt wat op? Waar en hoe moeten leerlingen gaan zitten?


Lesopbouw
(wat ga je precies doen)

Keuze lesmodel

Didactische Analyse

Activerende Directe Instructie
x
Ander model, namelijk:

BVV
benoem hieronder in de eerste kolom
de fasen die horen bij het gekozen lesmodel
Aanvullende vakdidactische eisen
·       Inleiding
·       W-up 1
·       W-up 2
·       Kern
·       Afsluiting
Op Marnixnet bij de studieroute drama 1 en 2 staat dat je tijdens drama lessen het BVV model moet gebruiken: http://marnixnet.hsmarnix.nl
DA
ADI
1 Inleiding

2 Kern

3 Afsluiting
1 Terugblik
2 Oriƫntatie
3 Uitleg
4 Begeleide oefening
5 Zelfstandige verwerking
6 Evaluatie

continu: REFLECTIE









































lesfase
tijd
activiteit
Inleiding

W-up 1






W-up 2








Kern







Afsluiting
5

5






15








25







5
Ik zal uitleggen wat de bedoeling is van de les en wat tableaus zijn.

De tafels en stoelen zijn inmiddels aan de kant geschoven en nu kan de eerste warming-up beginnen. De leerlingen lopen vrij rond in de klas zonder te praten en elkaar aan te raken. Ik zal steeds een locatie noemen en dan moeten de leerlingen zichzelf een houding aannemen die bij die locatie hoort, volgens de Nooij, 2007, p. 109 is dit een gedegen inleiding.

De klas word verdeeld in groepjes van 5, 1 groepje van 6. Ik zal eerst de bedoeling uitleggen en daarna mogen de leerlingen pas in hun groepjes aan de slag gaan. Per groepje is er straks een iemand de beeldhouwer, de beeldhouwer zet de groepjes in de juiste positie. Als ze beeldhouwer klaar is mogen de overige leerlingen gokken waar ze waren. Als het geraden is dan mag de volgende beeldhouwer aan de gang gaan. Iedere leerling is 1x beeldhouwer. Hierbij zal ik meteen zeggen dat er goed geluisterd moet worden naar de beeldhouwer en dat als je niet goed luistert je niet meer mee mag doen en straf regels gaat schrijven. Ik zal rondlopen om te kijken of het goed gaat

De klas word nu opgedeeld in groepen van 4. Ik zal eerst de opdracht uitleggen voordat ze aan de slag kunnen. De leerlingen gaan straks 10 minuten oefenen. In die tijd moeten ze een locatie bedenken en mogen ze 2 houdingen aan nemen. De eerste is de starthouding en de 2e is een beweging waarna ze in een andere houding komen. Nu moet de klas raden waar de groep zich bevind. Dit mogen alle vier de groepjes laten zien. Als de leerlingen het laten zien gaan we eerst de publieksregels doornemen: 1) er word niet gelachen 2) je bent altijd stil 3) je klapt altijd na afloop.

We gaan alle stoelen en tafels weer terug zetten en hierna zal ik nog kort vragen wat een tableau is. Hierna kan de volgende les van start gaan.



De feedback van de vakdocent, Jus Roelofs, komt eraan. Ik heb het al opgestuurd naar Jus, maar vanwege de drukte is ze er nog niet aan toe gekomen. Zodra ik de feedback hebt ontvangen zal ik het meteen in mijn kunstdossier zetten.

Lesbegeleidings formulier:


Lesbegeleiding

Naam
Sander Schouten
Groep
5
ICO
(Stagebegeleider)
Floris Bos
Praktijkschool
Margrietschool
Groep

Mentor
Manon Klink
Activiteit
Drama; Tableaus
Datum
19-04-2012

Leerpunten student
1.    Orde
2.    Voorbereiding
3.    Pedagogische Veiligheid


Observaties
Feedback
Lesuitvoering
Wat doet de student waardoor gewenst gedrag / resultaat ontstaat?
Waar blijven kansen onbenut?
Welke handelingen leiden tot ongewenst resultaat?
-in het begin doen de leerlingen niet echt met je mee, flauwe opmerking enz. Je gaat hier heel goed mee om door er niet op te reageren.
-duidelijke uitleg, de leerlingen weten precies wat ze moeten doen. Alles word snel aan de kant geschoven en gereed gemaakt om te beginnen.
-de 1e opdracht leg je duidelijk uit aan de leerlingen, je bent zelf enthousiast en dit breng je over op de kinderen.
-Je evalueert na de 1e opdracht kort hoe het gaat, je legt de volgende opdracht goed en duidelijk uit. De leerlingen doen weer enthousiast mee en ze hebben er plezier in. Zelf loop je langs en help je de leerlingen op weg.
-na een paar minuten leg je het stil en evalueer je hoe het gaat. Goed dat je aangeeft dat er altijd wel eens wat is dat je niet leuk vindt en het dus geen reden is om niet mee te doen.
-je legt heel duidelijk de 3 publieksregels uit. Goed dat je dat doet, de leerlingen weten waar ze aan toe zijn.
-Leuke presentatie/einde van wat de leerlingen bedacht hebben. Het gaat heel ordelijk.
-je evalueert de les goed, je geeft de leerlingen een wijze les mee: soms moet je wel eens dingen doen die je liever niet doet.
-je hoeft niet per se tegen de kinderen te zeggen dat het een verplichte opdracht is voor school
-als je zegt kom even bij me staan, nemen de leerlingen heel letterlijk, ze komen tegen je aan staan. Je probeert er bovenuit te komen door je stem te verheffen, niet doen! Gebruik andere technieken om de leerlingen stil te krijgen.
-in je lesvoorbereiding staat dat je foto’s van tableaus laat zien als inleiding, dit ben je vergeten. Hoe komt dit?
-bij de 2e opdracht loop je goed rond door de klas en helpt de leerlingen waar dat nodig is. Als je iets wilt zeggen probeer het dan alleen verstaanbaar te maken voor de leerlingen voor wie heb bestemd is. Je verheft nu je stem, dit hou je later nooit hele dagen vol!
Voorbereiding
-    beginsituatie
-    doelstellingen
-    evaluatie
-    middelen
-    organisatie
-    gekozen lesmodel
-   lesopbouw


Conclusies
Feedback op leerpunten student
1.
Je houd goed het overzicht en orde. Probeer alleen niet je stem te verheffen als de leerlingen niet luisteren, gebruik een andere techniek
2.
Je voorbereiding was in orde. Je had alles goed in je hoofd zitten, dit was heel goed te merken.
3.
Je zorgt ervoor dat de leerlingen zich op hun gemak voelen, dit komt onder andere door je publieksregels. De leerlingen schamen zich niet.
Leerpunten
- volgende keer
- komende tijd
-als je iets wilt zeggen tegen de leerlingen en het is rumoerig, probeer dan niet je stem te verheffen, maar gebruik een andere techniek.


Reflectie:

Ik ben persoonlijk heel tevreden met mijn les over tableaus. Doordat ik van tevoren alles goed had voorbereid en precies wist wat er moest gebeuren bij elk deel van de les kostte dat me geen energie. Deze energie kon ik nu gebruiken voor het aansturen en helpen van de leerlingen. Ik merkte dat de inleiding de leerlingen goed hadden voorbereid op wat er tijdens de les aan bod kwam. Tijdens w-up 1 oefende ze voor het eerst met tableaus. Omdat ze er nog nooit een les hadden gehad over gehad moesten ze de fysieke ervaring van het "bevriezen" nog een keer meemaken, de Nooij, 2007, p.109. Hierin staat beschreven wat er van een goede inleiding wordt verwacht en naar mijn idee heb ik dat ook gedaan. De overige activiteiten sloten hier goed bij aan en ik merkte dat de leerlingen er veel plezier in hadden, ook al hadden ze er van tevoren niet zoveel zin in.


Reflectie Jus:



 
Les Drama, feedback van Jus: VOLDOENDE
 
 
De les is gemaakt volgens het lesmodel van het kunstvak
De doelen van de les zijn in relatie met de kerndoelen
De doelen van de les passen bij de ontwikkeling van de kinderen en sluiten aan op de belevingswereld
Er is gebruik gemaakt van vakspecifieke didactiek
Op 3 onderdelen is er een koppeling met de theorie
Er wordt minimaal 1 vakinhoudelijke bron gehanteerd
 
 
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten