donderdag 31 mei 2012

Muziek les

In de periode 3/4 heb ik ook een muziek les gegeven.
Hieronder ziet u het lesvoorbereidingsformulier en het lesbegeleidingsformulier van mijn stagebegeleidster:

lesvoorbereidings formulier



Naam
Sander Schouten
Groep
5
Stagebegeleider/
coach
Manon Klink
Stageschool
Margrietschool
Groep

Mentor

Activiteit
Muziek
Datum
29-03-2012

Leerpunten student
1.    Voorbereiding
2.    Uitleg
3.     

Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie
Beschrijf wat de leerlingen al weten, of ze er wel eens mee te maken hebben, welke leerlingen problemen hebben met dit onderwerp of met de werkvorm, …
-de leerlingen kennen het liedje Bigi Kaiman niet

Doelstellingen
Wat moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben?
Formuleer doelen die concreet, meetbaar, zichtbaar, haalbaar zijn.
-de leerlingen kennen het liedje Bigi Kaiman
-de leerlingen kennen de tekst van Bigi Kaiman uitbeelden in een clip.
Evaluatie
Benoem van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald.
-door middel van een clip zal ik zien of de leerlingen het doel van de les hebben behaald

Werkwijze en middelen (waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen
Wat doe jij?
Hoe wordt de leertijd gebruikt:
leerkrachtgestuurd F leerlinggestuurd

-door middel van een cd en de tekst leer ik ze het liedje. Doordat ik mijn eigen clip laat zien hebben ze een idee van hoe ze het kunnen aanpakken
-de leerlingen leren eerst het liedje aan en gaan daarna overleggen voor hun clip
-ik gebruik de computer om mijn clip te laten zien en ik gebruik een camera om het op te nemen


-de leerlingen gebruiken een cd speler om op muziek te kunnen oefenen.
Leeractiviteiten
Wat doen de leerlingen?
Instructie-middelen
Welke middelen gebruik jij?
Leermiddelen
Welke middelen gebruiken de leerlingen?

Organisatie (Aan welke praktische zaken moet je denken bij de uitvoering; maak eventueel een schets van de ruimte)
Vooraf
Wat moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken?
-van tevoren moeten de liedbladeren uitgedeeld zijn en de cd moet in de cd speler zitten.
-de filmcamera moet ook al gereed zijn om te filmen

-tijdens het aanleren van het liedje hoeft de organisatie niet te worden aangepast. Als we de clip gaan opnemen moeten de stoelen en tafels aan de zijkant van het lokaal staan.


-na afloop gaan de leerlingen weer hun stoelen en tafels terug zetten en sluiten we de les af.

Tijdens
Moet de organisatie aangepast worden? Waar leggen de leerlingen hun product?
Na afloop
Bereid een rustige lesovergang voor. Wie ruimt wat op? Waar en hoe moeten leerlingen gaan zitten?

Lesopbouw
(wat ga je precies doen)

Keuze lesmodel
x
Didactische Analyse

Activerende Directe Instructie

Ander model, namelijk:


benoem hieronder in de eerste kolom
de fasen die horen bij het gekozen lesmodel
Aanvullende vakdidactische eisen
·        
DA
ADI
1 Inleiding

2 Kern

3 Afsluiting
1 Terugblik
2 Oriƫntatie
3 Uitleg
4 Begeleide oefening
5 Zelfstandige verwerking
6 Evaluatie

continu: REFLECTIE

lesfase
tijd
activiteit
Inleiding



Kern

























Slot
5



35

























5
Ik ga de les inleiden door het filmpje te laten zien die ik met mijn medestudenten heb gemaakt van het liedje Bigi Kaiman. Hierna ga ik vertellen dat de klas uiteindelijk met zijn allen ook zo’n clip gaat maken.

Bigi Kaiman aan leren

Ik gok dat de leerlingen het liedje Bigi Kaiman erg leuk zullen vinden, dit denk ik omdat het liedje een grappige melodie heeft en de tekst ook makkelijk aan te leren is, van der Lei, Haverkort & Noordam, 2004, p.64. Tijdens de inleiding van de les hebben de leerlingen Bigi Kaiman al gehoord. Nu zal ik Bigi Kaiman nogmaals laten horen en zal ik mee zingen, van der Lei e.a., 2004, p 66. Als ze het voor de tweede keer helemaal hebben gehoord ga ik het liedje stuk voor stuk aanleren, van der Lei e.a., 2004, p 79.

Ze mogen nu Bigi Kaiman steeds mee zingen tijdens de rest van het liedje moeten ze luisteren, ze mogen wel zachtjes voor zichzelf mee zingen. Als de leerlingen dit onder de knie hebben zal ik het stukje bi-gi kai-man djomp’a li-ba ba-ri tjoe-we tjoe-we een aantal keer met ze oefenen zonder muziek. De eerste keer dat de leerlingen deze zin oefenen zullen we het heel rustig uitspreken zodat ze zich bewust zijn van de moeilijkheden in deze zin.

Als ze ook deze zin onder de knie hebben mogen ze samen met mij het liedje helemaal zingen, als dit goed gaat laat ik ze het liedje alleen zingen. Als de leerlingen het lied kennen gaan we verder met de volgende stap, de clip.

Clip maken
We gaan eerst met zijn allen overleggen hoe de clip eruit gaat zien, dat we bepaalde groepen gaan maken(zangers, dansers, etc) of dat iedereen gewoon een klein stukje mag doen. Als we hieruit zijn dan gaat ieder groepje oefenen, hierbij zullen Manon en ik assisteren en helpen. Als iedereen zijn deel goed kent houden we een generale repetitie en hierna zal het echte optreden volgen, dit zal ook gefilmd worden.

Als de clip is opgenomen gaan we alles weer op zijn oude plek terug zetten, de tafels worden weer terug gezet, als dit gebeurd is gaan we de les nog even evalueren, hoe ging de samenwerking en vond iedereen het een leuke les? Ik zal de clip bewerken zodat hij op de site kan komen van de klas zodat ouders hem ook kunnen zien





Hier is het les begeleidingsformulier: 


Lesbegeleiding

Naam
Sander Schouten
Groep
5
ICO
(Stagebegeleider)
Floris Bos
Praktijkschool
Margrietschool
Groep

Mentor
Manon Klink
Activiteit
Muziek
Datum
29-maart-2012

Leerpunten student
1.    Voorbereiding
2.    Uitleg
3.     


Observaties
Feedback
Lesuitvoering
Wat doet de student waardoor gewenst gedrag / resultaat ontstaat?
Waar blijven kansen onbenut?
Welke handelingen leiden tot ongewenst resultaat?
-leuke inleiding door dat je je eigen filmpje laat zien, hierdoor zijn de leerlingen meteen enthousiast.
-je voorbeeld is goed met het zingen, hierdoor leren de leerlingen snel het liedje aan.
-leuk dat je het opneemt, hierdoor zullen de leerlingen ook echt het eindresultaat zien.
-de betekenis van het liedje leg je goed uit, hierdoor zullen de leerlingen weten waarover ze zingen.
-de opbouw  van het aanleren van het liedje is goed, het is stap voor stap en voor iedereen haalbaar.
-probeer niet je stem te verheffen als de leerlingen door je heen praten, wacht rustig af tot dat het weer helemaal stil is.
-uiteindelijk doen de jongens niet mee tijdens het filmpje? Heb je dat afgesproken met ze? Anders moet je er in de evaluatie iets van zeggen
Voorbereiding
-    beginsituatie
-    doelstellingen
-    evaluatie
-    middelen
-    organisatie
-    gekozen lesmodel
-   lesopbouw


Conclusies
Feedback op leerpunten student
1.
De deelstappen zitten goed in je hoofd, hierdoor heb je alle aandacht voor de les
2.
Je legt alles goed uit en vraagt ernaar bij de leerlingen ter bevestiging. Hierdoor ontstaat er geen onduidelijkheid
3.

Leerpunten
- volgende keer
- komende tijd
-probeer ervoor te zorgen dat ook de jongens mee doen, verder was het een goede les!!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten